Jcampa

ยินดีต้อนรับทุกท่าน เข้าเยี่ยมชม และออกความเห็น แบ่งปันประสบการณ์ร่วมกัน

You are cordially invited to join sharing your experience here.

เชิญร่วมแบ่งปันประสบการณ์ร่วมกันตรงนี้


ค้นหาบล็อกนี้

วันจันทร์ที่ 28 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2554

That is the way the nature is (Part 34). – Message of the Day- 28 February 2011





That is the way the nature is (Part 34). – Message of the Day- 28 February 2011
*(?`*•.(?`*•.**** Tathata*(it is what it is) *.•*??).•*??)* *
That is the way the nature is.
บทความนี้ เกี่ยวกับการปฏิบัติธรรมในพระพุทธศาสนา ซึ่ง เป็นอีกลีลาหนึ่งในการนำเสนอวิธีการฝึกปฏิบัติธรรม ด้วยการเลือกใช้มุมมองเชิงวิทยาศาสตร์ เป็นแนวทางในการพิจารณาค้นหาข้อเท็จจริง หรือสัจธรรม ที่หาอ่านได้ไม่ง่ายนัก เพราะเป็นการฉีก แนว คิดนอกกรอบแตกต่างไปจากคำแนะนำที่มีการกล่าวถึงกันทั่วไปเพื่อเป็นทางเลือกสำหรับผู้ใฝ่รู้ เสาะหาแนวทางในการปฏิบัติธรรมอีกแง่มุมหนึ่ง
ซึ่งเขียนโดย อุบาสิกา (อบ) ละมัย จุลคำภา
(Female Ascetic Lamai Chulkampha)
(A female devotee who practices self-denial as a spiritual discipline)
แห่งสำนักปฏิบัติธรรมเขาสวนหลวง
36 หมู่ 11
. เกาะพลับพลา
. เมือง จ. ราชบุรี 70000
จะนำเสนอในบล็อกต่อไปนี้ จนจบเล่ม พร้อมทั้งต้นฉบับ ภาษาไทยและคำแปล อังกฤษ
ท่านสามารถเข้าไปอ่านได้ที่ :-
Visit us at::-
_หมายเหตุ_
[ข้อความที่ทำเป็นตัวเอน พร้อมทั้งขีดเส้นใต้ ทำไว้เพื่อให้สะดวกกับผู้อ่าน หากท่านที่เข้าใจ ความหมายคำหลักเหล่านั้นอยู่แล้ว ก็ไม่จำเป็นต้องไปพะวงอ่าน คำอธิบายความหมายที่อยู่ในวงเล็บ ดังกล่าว ให้ข้ามข้อความตรงนั้นไปเลย จะได้อ่านไม่ขาดตอน ไม่ทำให้ขาดความกลมกลืนในเนื้อหา ที่อธิบายไว้ก็เพื่อให้ชาวต่างชาติ หรือคนที่ไม่สันทัดกับคำหรือข้อความหลักเหล่านั้น จะได้เข้าใจความ หมายถูกว่า **ทางพระท่านหมายถึงอะไรได้บ้าง]
------34------
Real Jao Kamma (One who commits a good or bad deed; one who did something to others in the past) and Nai Vera (a person resulted from what someone did something to him / her in the past).
- When one has trained oneself to get to know the nature well, he / she will then know the real Jao Kamma and Nai Vera, as a matter of fact, those are all four elements (Dhatu); consisting of soil, water, wind, and fire which are the traces that initiate the Kamma (good or bad deeds) and occasions to cause the universe, stars, soil, sky, air, seedling, animals, and individuals to bring about. It is a persistently flowing nature exhibiting Anij-jang (the impermanent; continuing changing in status or condition or place), Dukkhang (withstanding the status or condition without change), and Anatta (not gathering the separate units into a mass or whole) all the time.
- One who studies the nature to the extent that he / she can touch the persistently flowing process of soil, water, wind, and fire, and if he / she knows the varying reaction which creates various states to take place, and at the same time, exhibits phenomena of Anij-jang (the impermanent; continuing changing in status or condition or place), Dukkhang (withstanding the status or condition without change), and Anatta (not gathering the separate units into a mass or whole), concealing inside that reaction.
- Practise studying it as mentioned above, in order to actively know it and to know what such process is up to, to the extent that one can find a strategy and a trick to stay out of such persistently flowing nature. Then one will become the real person who has indeed finished up the Kamma and Vera, by following the traces or the courses of practising the Buddha‘s Teachings the Arahanta (One who has attained nirvana; the Perfect One) has practised perfectly and persistently.
- A person teaching Dhamma (Buddha’s Teachings) should therefore suggest people to study the fact of the state of being elements (Dhatu) of everything. In summary, we should know Rupha Dhatu (matter of element or corporeality of element) and Nama Dhatu (mind of elements), in which they crush one another, and then they break into pieces, and they change to various states in the way the principle of Paticcasamuppada (truths based on one another to take place step by step; the law of causation) is. (See 25, 26, 27, 28).
- As for a person seeking to understand Dhamma (Buddha's Teachings), it is necessary for him / her to practise to know the process thoroughly until he / she has understood the state of Sankhara (the world of phenomena) clearly, which breaks into pieces in order to change to the state of emptiness, in spite of the fact that the state itself is combining into a group of plants, animals, and individuals.
(ต้นฉบับภาษาไทย หัวข้อที่ 34)
เจ้ากรรมนายเวรที่แท้จริง
- เมื่อได้อบรมฝึกฝนรู้แจ้งธรรมชาติแล้ว ก็จะรู้ว่าเจ้ากรรมนายเวรที่แท้จริง คือธาตุทั้งสี ดิน น้ำ ลม ไฟ ที่เป็นเค้าเงื่อนก่อกรรมทำวาระให้เกิดเป็น จักรวาล ดวงดาว ดิน ฟ้า อากาศ พืชพรรณ สัตว์ บุคคลขึ้นมา เป็นธรรมชาติไหลเรื่อย แสดงอนิจจัง ทุกขัง อนัตตาอยู่ตลอดเวลา
- ผู้ใดศึกษาจนสัมผัสกระบวนการไหลเรื่อยของดิน น้ำ ลม ไฟ และรู้ปฏิกริยาที่แปรเปลี่ยน ก่อเกิดสถานะต่างๆขึ้นมา พร้อมทั้งแสดงอาการ อนิจจัง ทุกขัง อนัตตา แฝงอยู่ในปฏิกริยานั้นๆ
- ฝึกฝนให้รู้คล่องแคล่วเท่าทันกระบวนการนั้นๆ จนรู้ชั้นเชิงและอุบายที่จะพ้นออกไปจากความไหลเรื่อยของธรรมชาติ ก้จะเป็นผู้สิ้นกรรมสิ้นเวรอย่างแท้จริง ตามรอยพระอรหันต์ทั้งหลาย ที่ปฏิบัติตามคำสั่งสอนของพระพุทธเจ้าได้ครบถ้วน
- ผู้สอนธรรมะจึงชี้บอกให้ศึกษาความเป็นธาตุของสิ่งต่างๆ โดยสรุปคือ ให้รู้จักรูปธาตุ นามธาตุ ขยำกันแตกกระจายเป็นสภาวะต่างๆ ตามหลักปฏิจจสมุปบาท (ดู 25, 26, 27, 28)
- ผู้ใฝ่ธรรมจึงจำเป็นต้องฝึกฝนให้รู้ถี่ถ้วนในกระบวนการ จนรู้แจ้งในสภาวะสังขารที่แตกกระจัดกระจายออกเป็นความว่าง ทั้งๆที่กำลังจับกลุ่มกันเป็นพืชพรรณ สัตว์ บุคคลนั่นเอง
-0-
*********************************************************************
ข้อ ความข้างล่างต่อไปนี้ สำหรับผู้รับอีเมล ที่ปรากฎเป็นภาษาแปลกๆ หรือภาษาประหลาด ซึ่งอ่านไม่ได้ ยกเว้นข้อความภาษาอังกฤษ ให้ทำตามข้อความภาษาอังกฤษที่แนะนำตรงนี้ (คือ ให้คลิ๊กหัวข้อตรงคำว่า Message of the Day) ในอีเมล์ที่ได้รับ ครับ => For complete details in Thai, please CLICK "Message of the Day" at the top of this email, or visit the Blog directly at
คลิ๊ก View All ที่อยู่ท้าย ข้อความย่อ ของเรื่องนั้น เพื่อดูหัวข้อต่างๆทั้งหมด หรือจะคลิ๊ก แท็ป กล่องข้อความเข้าเพื่อตรวจดูหัวข้อต่างๆที่มีอยู่ในแต่ละหน้าของ Blog ว่าท่านสนใจดูเรื่องอะไรบ้าง (สำหรับ บล๊อก http://worldway.multiply.com ) ส่วน ในบล๊อก http://jcampa-newlook.blogspot.com ท่านสามารถเลือกเปิดแต่ละหน้า (Page) ของบล๊อกได้ด้วยการคลิ๊ก
เขียนโดย อุบาสิกาละมัยจุลคำภา [แปลโดย Veeraphol Julcampa: วีเจ. (วีระพล จุลคำภา)]
สงวน สิทธิ์ ห้ามลอกเลียนแบบ ทำซ้ำไม่ว่าจะดัดแปลงเนื้อหา หรือข้อมูลให้อยู่ในรูปแบบใด หรือนำไปลงในสื่อชนิดใดก็ตาม ก่อนได้รับอนุญาตเป็นลายลัก
ติดต่อได้ที่โทร: 0877055958 / 025320942 หรือ

ไม่มีความคิดเห็น: