Jcampa

ยินดีต้อนรับทุกท่าน เข้าเยี่ยมชม และออกความเห็น แบ่งปันประสบการณ์ร่วมกัน

You are cordially invited to join sharing your experience here.

เชิญร่วมแบ่งปันประสบการณ์ร่วมกันตรงนี้


ค้นหาบล็อกนี้

วันจันทร์ที่ 11 ตุลาคม พ.ศ. 2553

That is the way the nature is (หัวข้อที่ 11, 12). – Message of the Day-11 October 2010-CLICK HERE TO SEE BOTH THAI & ENGLISH

That is the way the nature is (หัวข้อที่ 11, 12). – Message of the Day-11 October 2010-CLICK HERE TO SEE BOTH THAI & इंग्लिश



(¯`*•.(¯`*•. Tathata (it is what it is) .•*´¯).•*´¯)

That is the way the nature is

บทความนี้ เกี่ยวกับการปฏิบัติธรรมในพระพุทธศาสนา

ซึ่ง เป็นอีกลีลาหนึ่งในการนำเสนอวิธีการฝึกปฏิบัติธรรม ด้วยการเลือกใช้มุมมองเชิงวิทยาศาสตร์ เป็นแนวทางในการพิจารณาค้นหาข้อเท็จจริง หรือสัจธรรม ที่หาอ่านได้ไม่ง่ายนัก เพราะเป็นการฉีกแนว คิดนอกกรอบแตกต่างไปจากคำแนะนำที่มีการกล่าวถึงกันทั่วไป เพื่อเป็นทางเลือกสำหรับผู้ใฝ่รู้ เสาะหาแนวทางในการปฏิบัติธรรมอีกแง่มุมหนึ่ง

ซึ่งเขียนโดย

อุบาสิกา (อบ.) ละมัย จุลคำภา (Female Ascetic Lamai Chulkampha)

(A female devotee who practices self-denial as a spiritual discipline)

แห่งสำนักปฏิบัติธรรมเขาสวนหลวง

36 หมู่ 11. เกาะพลับพลา

. เมือง จ. ราชบุรี 70000

จะนำเสนอในบล็อกต่อไปนี้ จนจบเล่ม พร้อมทั้งต้นฉบับ ภาษาไทยและคำแปล อังกฤษ

สามารถเข้าไปอ่านได้ทั้งที่

http://worldway.multiple.com/

และ

http://jcampa-newlook.blogspot.com/


------11------

Momentum of soil, water, wind, and fire gives rise to Saphap Dham (the state of being active; the state of action being carried on).

- While changing along with the momentum, it displays various Saphava Dham (condition of being active; condition of action being performed). The prominent ones are Anij-jang (the impermanent; continuing changing in status or condition or place), Dukkhang (withstanding the status or condition without change), and Anatta (not gathering the separate units into a mass or whole), and other odds and ends according to assumptions, such as speaking in a gentle voice, polite sound, sarcastic sound, in a manner of seeking reconciliation, fluent speaking, speaking haltingly, etc.

- Buddha graciously said that Proong Taeng (combining elements into a group of nature; putting into another state different from its initial state; the making of what coming up in mind distorted from its nature; conditioning) is the acts of kneading and breaking into pieces. The said acts of kneading and breaking into pieces are Dham (state of being active; the action being carried on-ปริ มัทฺน เภทน วิทฺธังสนธัมโม)

- When the ears can hear a sound, Ayatana (senses; the Twelve spheres), Khantha (aggregates; groups of existence), and Dhatu (elements; natural conditions) will vibrate along with momentum, even though the eyes can see a body or thing, nose can smell, tongue can taste, body can perceive a touch, mind can think, those are all reactions of Dhatu (elements) of soil, water, wind and fire, causing vibration to show the state of moving in accordance with what is flowing to strike them. This is actually Tathata (or it is what it is).

(ต้นฉบับภาษาไทย)

------11------

โมเมนตั้มของดินน้ำลมไฟ ทำให้เกิดสภาพธรรมต่างๆ

- ขณะที่แปรเปลี่ยนตามโมเมนตั้มนั้นเอง ที่แสดงสภาวธรรมต่างๆกันไป ที่เด่นๆก็คือ อนิจจัง ทุกขัง อนัตตา ปลีกย่อยตามสมมุติก็เป็นเสียงพูดนุ่มนวล สุภาพ กระแทกกระทั้น ประชดประชัน ง้องอน พูดคล่อง พูดติดอ่าง…….

- พระพุทธองค์ทรงกล่าว การปรุงแต่งของธรรมชาติว่า อันขยำและอันแตกกระจัดกระจายเป็นธรรม (ปริมัทฺน เภทน วิทฺธังสนธัมโม)

- เมื่อหูได้ยินเสียง อายตนะ ขันธ์ ธาตุ ไหวสะเทือนตามโมเมนตั้ม แม้ตาเห็นรูป จมูกได้กลิ่น ลิ้นลิ้มรส กายรับสัมผัส ใจคิดนึก ก็ล้วนเป็นปฏิกิริยาของธาตุ ดิน น้ำ ลม ไฟ ไหวสะเทือน แสดงสภาวะคล้อยตามสิ่งที่ไหลมากระทบ เป็นตถตา เช่นนั้นๆเอง

------12------

Actions causing momentum to occur.

- It can be summarized that the natural striking will exhibit the same manner in all Dhavara (bodily doors; eyes, ears, nose, tongue, body, and mind). Those are action, reaction, vibration, and radiation, or what the Buddha graciously said that the kneading and the breaking are the Dham (actions being performed, states of being active) in various states, such as Dukkhang (withstanding the status or condition without change), Anij-jang (the impermanent; continuing changing in status or condition or place), Anatta (not gathering the separate units into a mass or whole), and Sunyata (the state of nonexistence).

- Namely, it begins with manners of striking-bouncing off-vibrating-fluttering-fading away, and then turning into the emptiness, every time there is an act of kneading, it will be broken and become invisible or unnoticeable, and finally, it will be instantly empty.

(ต้นฉบับภาษาไทย)

------12------

กิริยาที่ทำให้เกิดโมเมนตั้ม

- สรุปการกระทบตามธรรมชาติ จะแสดงอาการแบบเดียวกัน ทุกทวาร (ตา หู จมูก ลิ้น กาย ใจ) คือมี action, reaction, vibration, radiation หรือที่พระพุทธองค์ทรงกล่าวว่า อันขยำและอันแตกกระจัดกระจายเป็นธรรมในสภาพต่างๆ เช่นทุกขัง อนิจจัง อนัตตา สุญญตา

- คือเริ่มต้นด้วยอาการกระทบ-กระเด็นกระดอน-สั่นสะเทือน-พลิ้วหาย สู่ความว่างเปล่า ทุกขณะที่มีการขยำจะแตกกระจายสลายว่างทันที

------0------

[สงวน สิทธิ์ ห้ามลอกเลียนแบบ ทำซ้ำไม่ว่าจะดัดแปลงเนื้อหา หรือข้อมูลให้อยู่ในรูปแบหนึ่งแบบใด เพื่อนำไปลงในสื่อชนิดใดก็ตาม ก่อนได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษร]