Jcampa

ยินดีต้อนรับทุกท่าน เข้าเยี่ยมชม และออกความเห็น แบ่งปันประสบการณ์ร่วมกัน

You are cordially invited to join sharing your experience here.

เชิญร่วมแบ่งปันประสบการณ์ร่วมกันตรงนี้


ค้นหาบล็อกนี้

วันพุธที่ 6 ตุลาคม พ.ศ. 2553

That is the way the nature is (หัวข้อที่ 7, 8). – Message of the Day-6 October 2010-CLICK HERE TO SEE BOTH THAI & ENGLISH


(¯`*•.(¯`*•. Tathata (it is what it is) ।•*´¯).•*´¯)


บทความนี้ เกี่ยวกับการปฏิบัติธรรมในพระพุทธศาสนา

ซึ่ง เป็นอีกลีลาหนึ่งในการนำเสนอวิธีการฝึกปฏิบัติธรรม ด้วยการเลือกใช้มุมมองเชิงวิทยาศาสตร์ เป็นแนวทางในการพิจารณาค้นหาข้อเท็จจริง หรือสัจธรรม ที่หาอ่านได้ไม่ง่ายนัก เพราะเป็นการฉีกแนว คิดนอกกรอบแตกต่างไปจากคำแนะนำที่มีการกล่าวถึงกันทั่วไป เพื่อเป็นทางเลือกสำหรับผู้ใฝ่รู้ เสาะหาแนวทางในการปฏิบัติธรรมอีกแง่มุมหนึ่ง

ซึ่งเขียนโดย

อุบาสิกา (อบ.) ละมัย จุลคำภา (Ascetic Lamai Chulkampha)

แห่งสำนักปฏิบัติธรรมเขาสวนหลวง

36 หมู่ 11. เกาะพลับพลา

. เมือง จ. ราชบุรี 70000

จะนำเสนอในบล็อกต่อไปนี้ จนจบเล่ม พร้อมทั้งต้นฉบับ ภาษาไทยและคำแปล อังกฤษ

สามารถเข้าไปอ่านได้ทั้งที่

http://worldway.multiple.com/

และ

http://jcampa-newlook।blogspot.com/


------7------

Rupha Dhatu (matter of element or corporeality of element) and Nama Dhatu (mind of element) are more delicate than Ayatana (the senses) and Khantha (the groups of existence)।


- Seeing the Tathata (it is what it is.) of the nature is a kind of a delicate wisdom, when one knows the Ayatana (sense) and Khantha Haa (the five groups of existence; the Five Aggregates) doing the function of coordination with each other, as such, the wisdom is categorized in the advanced level, and it is a means for discovering and observing Khantha Haa in detail, more closely, until one gains access to the state of Dhatu (element or natural condition), Rupha Dhatu (matter of element; corporeality of element) and Nama Dhatu (mind of element).

- The reason the Ayatana (senses) and the Khantha (aggregates) can exhibit their own states because there are elements (Dhatu) of soil, water, wind and fire as components of the source causing the Ayatana (senses) and the Khantha (aggregates) to bring about.

- Practice must require knowing the characteristics of the elements (Dhatu) of soil, water, wind and fire, which are the source of components causing everything to bring about. (See 25, 26, 27)।


(ต้นฉบับภาษาไทย)

------7------


รูปธาตุ นามธาตุละเอียดกว่าอายตนะและขันธ์

- การเห็นตถตาของธรรมชาติ เป็นปัญญาอันละเอียด เมื่อรู้อายตนะ และขันธ์ ทำหน้าที่ประสานกันอยู่เช่นนั้น ก็เป็นปัญญาขั้นสูงระดับหนึ่ง และเป็นแนวทางให้ค้นคว้า สังเกตละเอียดเข้าไปอีก ถึงสภาวะธาตุ รูปธาตุ นามธาตุ

- ที่อายตนะ และขันธ์ จะแสดงสภาวะได้ ก็เพราะมี ธาตุ ดิน น้ำ ลม ไฟ เป็นองค์ประกอบเค้าเงื่อนให้เกิดอายตนะและขันธ์ขึ้นมา

- การปฏิบัติจึงจำเป็นต้องรู้ คุณสมบัติของธาตุ ดิน น้ำ ลม ไฟซึ่งเป็นธาตุเค้าเงื่อนให้เกิดสรรพสิ่งขึ้นมา (ดู 25, 26, 27)

------8------


The attracting and impelling manners of soil, water, wind, and fire cause Rupha Nama (matter and the mind) to come up.

- It is because the Dhatu (elements) of soil, water, wind and fire are substances and the Rupha (matter), showing the flow which combines together and does the actions of attracting and impelling. Thereby it will cause the energy to take place. The energy itself is an indicator showing how the soil, the water, the wind and the fire react to one another. The energy is therefore an abstraction indicating how characteristics and manners of the Rupha (matter) or substance are.

- By observing the coarseness of things, such as the appearances of a man or an animal, which are the Rupha (matters), while standing quietly, it may be called Rupha Yuen (standing matter), for the purpose of easy understanding at this very first step, when one steps a leg to start walking, there will be an energy moving out. This will tell us about the manner of Rupha Doen (walking matter). So the Rupha Nama (matter and mind) are the reaction of substance and energy।


(ต้นฉบับภาษาไทย)

------8------


อาการดูดผลักของ ดิน น้ำ ลม ไฟ ทำให้เกิดรูปนาม

- เพราะธาตุ ดิน น้ำ ลม ไฟ ซึ่งเป็นสสาร เป็นรูป แสดงความไหลรวมกันเป็นกิริยา ดูด-ผลัก จึงเกิดพลังงานขึ้นมา พลังงานเป็นตัวชี้บอกว่า ดิน น้ำ ลม ไฟ ทำปฏิกิริยาเช่นใด พลังงานจึงเป็นนามธรรม ที่บอกลักษณะอาการของ รูป หรือ สสาร ว่าเป็นเช่นนั้นๆ

- สังเกตจากสิ่งหยาบๆ เช่นรูปร่างของคน หรือสัตว์ เป็นรูป ขณะยืนนิ่งอยู่ ก็อาจเรียกว่า รูปยืน ก็ได้ เพื่อความเข้าใจง่ายๆ ไปก่อน พอก้าวขาเดิน มีพลังขับเคลื่อนออกไป ก็บอกลักษณะอาการว่า รูปเดิน ดังนั้น รูปนาม คือ ปฏิกิริยาของสสารและพลังงาน

------0------


[สงวน สิทธิ์ ห้ามลอกเลียนแบบ ทำซ้ำไม่ว่าจะดัดแปลงเนื้อหา หรือข้อมูลให้อยู่ในรูปแบหนึ่งแบบใด เพื่อนำไปลงในสื่อชนิดใดก็ตาม ก่อนได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษร]