Jcampa

ยินดีต้อนรับทุกท่าน เข้าเยี่ยมชม และออกความเห็น แบ่งปันประสบการณ์ร่วมกัน

You are cordially invited to join sharing your experience here.

เชิญร่วมแบ่งปันประสบการณ์ร่วมกันตรงนี้


ค้นหาบล็อกนี้

วันอังคารที่ 5 ตุลาคม พ.ศ. 2553

That is the way the nature is (หัวข้อที่ 5, 6). – Message of the Day-5 October 2010

That is the way the nature is (หัวข้อที่ 5, 6). – Message of the Day-5 October २०१०



That is the way the nature is (หัวข้อที่ 5, 6). – Message of the Day-5 October 2010

(¯`*•.(¯`*•. Tathata (it is what it is) ।•*´¯).•*´¯)


บทความนี้ เกี่ยวกับการปฏิบัติธรรมในพระพุทธศาสนา

ซึ่ง เป็นอีกลีลาหนึ่งในการนำเสนอวิธีการฝึกปฏิบัติธรรม ด้วยการเลือกใช้มุมมองเชิงวิทยาศาสตร์ เป็นแนวทางในการพิจารณาค้นหาข้อเท็จจริง หรือสัจธรรม ที่หาอ่านได้ไม่ง่ายนัก เพราะเป็นการฉีกแนว คิดนอกกรอบแตกต่างไปจากคำแนะนำที่มีการกล่าวถึงกันทั่วไป เพื่อเป็นทางเลือกสำหรับผู้ใฝ่รู้ เสาะหาแนวทางในการปฏิบัติธรรมอีกแง่มุมหนึ่ง


ซึ่งเขียนโดย

อุบาสิกา (อบ.) ละมัย จุลคำภา (Ascetic Lamai Chulkampha)

แห่งสำนักปฏิบัติธรรมเขาสวนหลวง

36 หมู่ 11. เกาะพลับพลา

. เมือง จ. ราชบุรี 70000

จะนำเสนอในบล็อกต่อไปนี้ จนจบเล่ม พร้อมทั้งต้นฉบับ ภาษาไทยและคำแปล อังกฤษ

สามารถเข้าไปอ่านได้ทั้งที่

http://worldway.multiple.com/

และ

http://jcampa-newlook।blogspot.com/


------5------

Ears and sound cause Khantha Haa (the five groups of existence or the five aggregates) to happen for functioning in perceiving the temperament.

- While the ear mechanism working more quickly and delicately, there is someone studying its physical properties as well, and he knows about the perception process through the ears. It has now become a standard paving the way for us to be able to study and get to know it well.

- Now let‘s take a look at the abstract side thereof, the Buddha gave a teaching in the form of Khantha Haa (the five groups of existence or the Five Aggregates), consisting of Rupha (matter), Vedhana (sensation or feeling), Sanya (perception), Sankhara (the world of phenomena), and Vinyana (consciousness).

- The vibrating manner of ear nerves (auditory nerves) is actually the Rupha (matter).

- The vibrating energy, causing us to know that the vibration is strong or faint, is actually Vedhana (the sensation).

- The persistently flowing momentum energy is actually the Sankhara (the world of phenomena).

- The rapid motion of the momentum is actually Sanya (the perception). In the persistent flow will change the state of its energy and moves out rapidly from coarseness to delicacy of such a fast moving momentum.

- The thing moving faster than what mentioned earlier is a ray radiating the energies of Rupha (matter), Vedhana (the sensation; feeling), Sanya (the perception), Sankhara (the world of phenomena). These energies radiate rays that exhibit the states of happening, disappearance, and the change of their states along with the influence of momentum all the time.

- These rays store their features completely and very quickly each time they are displaying their features. This feature-storing manner is called “Vinyan Citta Nama Dham [or Consciousness-Mind-The State of Being Active (while the state of being Active is Dham)]”, which does the functions of fast knowing, and knowing what it is up to, together with declaring itself suddenly that this is what it is, in the manner of such a quick action. (See 26, 27).

(ต้นฉบับภาษาไทย)


-------5------

หูกับเสียงทำให้ขันธ์ 5 เกิดขึ้นมาทำหน้าที่รู้อารมณ์

- ขณะ กลไกลของประสาทหูทำงานอย่างว่องไวละเอียดยิ่งขึ้น ทางฝ่ายกายภาพก็มีผู้ศึกษาค้นคว้า รู้กระบวนการรับรู้ทางหู เป็นมาตรฐานให้ศึกษารู้ได้แล้ว

- มาฝ่ายนามธรรม พระพุทธองค์ได้ทรงแสดงไว้ในรูปแบบขันธ์ 5 ซึ่งประกอบด้วย รูป เวทนา สัญญา สังขาร วิญญาณ

- อาการสั่นสะเทือนของประสาทหู นั่นคือ รูป

- พลังสั่นสะเทือนให้รู้สึกว่า สะเทือนมากหรือน้อย เป็น เวทนา

- โมเมนตั้มไหลเรื่อยของพลังงาน เป็น สังขาร

- ความไหวเร็วของโมเมนตั้ม เป็น สัญญา จำหมายในความไหลเรื่อย เปลี่ยนสถานะ และย้ายที่อย่างรวดเร็วของพลังงานจากหยาบสู่ละเอียดของโมเมนตั้ม อันเร็วยิ่งนั้น

- ที่ เร็วยิ่งกว่าที่กล่าวมาก่อน เป็นรังสีที่แผ่ออกจากพลังงานของรู เทนา สัญญา สังขาร รังสีเหล่านี้แผ่ออกแสดงอาการเกิดดับและการเปลี่ยนสถานะตามอำนาจของโมเมนตั้ม อยู่ทุกขณะ

- รังสีนี้เก็บลักษณะแต่ละขณะที่แสดงออก ไว้ครบถ้วนอย่างรวดเร็วยิ่ง ท่านบัญญัติอาการนี้ว่า วิญญาณจิตนามธรรม ทำหน้าที่รู้เร็ว รู้ทัน พร้อมกับประกาศออกมาเร็วยิ่งกว่า เป็นเช่นนี้ๆ อยู่ในกิริยาอันรวดเร็วนั้น (ดู 26, 27).

------6------

Khantha Haa (five aggregates) in the persistently flowing nature moving inside temperament continuously

- The persistently flowing nature of Rupha (the matter), Vedhana (sensation or feeling), Sanya (perception), Sankhara (the world of phenomena), and Vinyana (consciousness), displaying momentum of Rupha (the matter) and energy in which they coordinate with each other to become a single entity in a harmonious state.

- With wisdom gained from doing the practice and researching repeatedly, together with knowing and seeing what the nature is up to, the nature is an internal Tathata (it is what it is.), showing evidence that it is merely a natural element in the persistent flow, displaying a reaction deceiving us to see each speech differently, disappearing in accordance with the external assumption, and this external assumption is also a Tathata (it is what it is.) overlapping with an internal Tathata (it is what it is.).



(ต้นฉบับภาษาไทย)

------6------

ขันธ์ 5 เป็นธรรมชาติไหลเรื่อยอยู่ภายใน

- ธรรมชาติไหลเรื่อยของ รูป เวทนา สัญญา สังขาร วิญญาณ แสดงโมเมนตั้มของรูปและพลังงาน ประสานกันเป็นหนึ่งเดียวกลมกลืนกันอยู่

- ด้วย ปัญญาที่ฝึกฝนค้นคว้าอย่างซ้ำซาก และรู้เห็นทันธรรมชาติที่เป็น ตถตา อยู่ภายใน ก็จะมีประจักษ์พยานว่า เป็นเพียงธาตุตามธรรมชาติไหลเรื่อย แสดงปฏิกิริยาลวงให้เห็นเป็นคำพูดแตกต่างกันไป ดับไป ตามสมมุติอยู่ภายนอก ซึ่งเป็นตถตาเหมือนกัน ซ้อนกันอยู่กับตถตาภายใน


------0------

แปลโดย VJ. [Veeraphol Julcampa: วีเจ. (วีระพล จุลคำภา)]
นักแปลอิสระ ผู้เขียนเรียบเรียงหนังสือ

Dictionary of Names, Positions, Occupations in English, and Common Phrases

หนังสือประมวลคำศัพท์ที่หายากเกี่ยวกับ ชื่อ ตำแหน่ง อาชีพในภาษาอังกฤษ และวลีที่ใช้งานกันทั่วไป

มีจำหน่ายตามร้านหนังสือชั้นนำทั่วไป หรือจะติดต่อไปที่

โทร: 0877055958 / 025320942 หรือ

Email: myvictory32@hotmail.com

CC: victory267@yahoo.com หรือ wrpj@thaimail.com



[สงวน สิทธิ์ ห้ามลอกเลียนแบบ ทำซ้ำไม่ว่าจะดัดแปลงเนื้อหา หรือข้อมูลให้อยู่ในรูปแบหนึ่งแบบใด เพื่อนำไปลงในสื่อชนิดใดก็ตาม ก่อนได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษร]